De slimme verkoopstrategie van Moleskine

De notitieboeken en agenda’s van Moleskine zijn al jaren mateloos populair. Vooral creatieve professionals kiezen massaal voor een notitieboek, sketchbook, plannen of journal van het wereldberoemde merk. Maar, waar komt die populariteit eigenlijk vandaan? Spoiler alert: die populariteit is geen toeval.

 

Hoe een goed verhaal zichzelf verkoopt

Voor de geschiedenis van Moleskine moeten we terug naar de jaren 80. In die tijd werd de productie van zwarte notitieboeken gestaakt, waardoor de donkere notebooks steeds schaarser werden. Dit deed het Italiaanse designbedrijf Modo & Modo in Milaan beslissen om zwarte notitieboeken te produceren onder de naam Moleskine. Omdat beroemde creatievelingen zoals Picasso, van Gogh, Chatwin en Hemingway vergelijkbare notitieboekjes gebruikten, werden de beroemdheden bewust onderdeel gemaakt van de verkoopstrategie van Moleskine. En met succes: tot op de dag van vandaag wordt Moleskine met deze schrijvers en kunstenaars geassocieerd.

 

Een boek dat nooit geschreven is

Met de slogan ‘Een boek dat nooit geschreven is’  werden de blanco Moleskine notitieboeken in de jaren 90 strategisch in boekwinkels als Barnes & Noble geplaatst. Opnieuw een strategische zet van Moleskine. Als fans van Hemingway en Picasso, oftewel creatievelingen en kunstenaars, het merk Moleskine met hun helden associëren, komen zij waarschijnlijk graag op plaatsen waar de beroemdheden zich vandaag de dag zouden kunnen bevinden.

 

De reis van Moleskine: een artsy lifestyle

Als knipoog naar Chatwin en de liefde voor de notebooks die hij meenam op zijn reizen, worden Moleskine notebooks nog steeds verkocht op plekken zoals luchthavens, treinstations en hotels. Het is dan ook geen verrassing dat Moleskine notitieboeken vandaag de dag vooral in handen zijn van ontwerpers, architecten en reislustige schrijvers. De afgelopen jaren heeft de artistieke Italiaanse designer deze visie uitgebreid door zich met de verkoop van Moleskine pennen, potloden, tassen en tablethoesjes als lifestyle merk te positioneren. Mede om als merk relevant te blijven in een door technologie gedreven wereld.

 

Uitstekende kwaliteit, duurzaam gekleurd

De liefde voor Moleskine is voor fans van het wereldberoemde merk niet enkel gebaseerd op een goed verhaal want ook bij Leoprinting kunnen we zonder twijfel zeggen: de notitieboeken van Moleskine zijn gemaakt van uitstekende kwaliteit. Het notitieboek is sterk, bevat zuurvrij papier met FSC-keurmerk en is dus duurzaam. Je hebt er ontzettend lang plezier van en de kans dat inkt van een pen doorlekt naar de achterzijde van een pagina is zeer klein. Ook zijn Moleskine-fans lovend over de kleur van de pagina's in de notebooks.

 

 

Tot slot

Moleskine bracht niet alleen een kwalitatief goed product op de markt, het creëerde vooral een sterk verhaal. Een verhaal dat tot de dag van vandaag levendig wordt gehouden door de verkoop aan een nichepubliek van creatieve professionals. En een verhaal dat blijft inspireren. Daarom vind je in het assortiment van Leoprinting niet alleen de notitieboekjes van Moleskine, maar kies je met hetzelfde gemak voor Moleskine planners, sketchbooks en kun je ook journals en Moleskine agenda’s bedrukken. Classy, stijlvolle en vooral praktische relatiegeschenken met een ‘historische’ boodschap.

 

Wil jij ook het luxe gevoel van Moleskine ervaren? De keuze in kleur, inhoud, afwerking en bedrukking is reuze! Neem voor de mogelijkheden contact op met een van onze specialisten via +31 72 711 2998 of contact@leoprinting.com, we helpen graag!

 

 

 

Bronnen:

https://www.moleskine.com/en-nl/the-world-of-moleskine/

https://www.nytimes.com/moleskine-notebooks-adapt-to-the-digital-world.html

https://bettermarketing.pub/