Basiskennis van lettertypen
Hoe belangrijk is een lettertype in een design? Héél belangrijk weet elke grafische ontwerper. Met een lettertype communiceer je intuïtief, net als met een foto.
De oorsprong van heel veel letters ligt in het handgeschreven, gekalligrafeerde schrift. De pen heeft een brede punt en geeft in de bocht zoals bij een S een versmalling, welke de huidige drukwerkletters nog steeds kenmerkt.
Dat er nog steeds échte letterartiesten bestaan die perfect handgeschreven/geschilderde teksten produceren, bewijst deze website: letterhand.com Op deze manier kom je heel authentiek over!
Een eenvoudige indeling van lettertypen
• Schreefletters (serif): een schreefletter heeft onderaan de letter een horizontaal streepje waar de letter op ‘rust’. Dit lettertype is daardoor gemakkelijk te lezen. Voor langere leesteksten (in boeken) worden vaak schreefletters gebruikt. Voorbeelden: Times New Roman en Georgia.
• Schreefloze letters (sans serif): een schreefloze letter heeft onderaan geen horizontaal streepje en oogt moderner. Voor leesteksten, inleidingen en bijschriften kun je deze letter prima gebruiken. Voorbeelden: Arial en Calibri.
• Fantasieletters: Bij fantasieletters gaat het minder om de leesbaarheid en meer om het bijzondere karakter.
De invloed van een letter
Naar het effect van lettertypes op de inhoud van de tekst is onderzoek gedaan. Wetenschappers lieten twee groepen mensen een instructie voor een fitnessoefening lezen: de ene groep in een handgeschreven lettertype, de andere groep in Arial. Wat bleek? De groep die de oefening in Arial had gelezen, dacht de oefening een stuk vlotter te kunnen uitvoeren: in 8 minuten en 12 seconden. De groep die de handgeschreven oefening had gelezen verwachtte de oefening in 15 minuten en 6 seconden te doen.
De conclusie was: een makkelijk leesbaar lettertype wordt gemakkelijker door je brein opgenomen (cognitive fluency). Daardoor denkt deze testgroep de oefening ook echt sneller uit te voeren dan de andere testgroep.
Net als bij kleuren hebben mensen gevoelens en associaties bij lettertypes. De keuze van je lettertype heeft dus invloed op hoe mensen de inhoud van je tekst ervaren. Het is slim om hier rekening mee te houden in het ontwerpproces.
Logo ontwerp
Natuurlijk hangt het er ook vanaf of je een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie daarvan als logo hebt. Bij een woordmerk is de keuze van het lettertype natuurlijk belangrijk. Bij de combinatie van beeldmerk en woordmerk gaat het erom dat lettertype en beeld bij elkaar passen. Als je behalve je bedrijfsnaam ook je product of dienst in je naam hebt staan, kun je kiezen voor twee verschillende lettertypen. De naam van je bedrijf is het belangrijkste, maar je product of dienst moet ook goed leesbaar zijn.
Een logo moet jaren lang meegaan. Heb je je oog laten vallen op een mooi trendy lettertype? Gebruik het dan in je communicatiemiddelen, maar misschien juist niet in je logo!
Heb ik je geïnspireerd om wat meer te lezen over kalligrafie, kijk dan eens hier: www.smashingmagazine.com